Anpassade affärssystem för er verksamhet

Vi programmerar anpassningsbara, integrerade och automatiserade affärssystem som skapar unika möjligheter att presentera ny typ av information – för de som behöver den allra mest. För beslutsfattare, ledningsgrupper och styrelser har detta visat sig vara ovärderligt.

Vi kan programmera följande

Välj anpassningsbara systemlösningar efter verksamhetens behov. Detta är ett urval av alla funktioner och systemlösningar som vi kan programmera. Det är bara din fantasi som sätter gränser.

Ärendehantering

Offertsystem/CRM

Tidrapportering

Projekthanteringssystem

Journalsystem

Onboardingsystem

Lager, inventering och orderhanteringssystem

Kund/medlems-register

Med eller utan faktureringsmetod

"Mina sidor" - Kundkontakt
via webben

Bokning och
uthyrningssystem

Dokument och avtalshanteringssystem

Verksamhetssystem

Läs vidare

Prata med någon som vet

Är du intresserad av ett system för din verksamhet?
Ta kontakt med oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

Vi effektiviserar er verksamhet

Våra affärssystem är anpassade efter er personal samt deras roller. En säljare kan till exempel ha ett CRM-system som första sida medan en montör har arbetsorderdelen som första sida.
All data är samlad med en gemensam dashboard där ni även kan se statistik, KPIer med mera.
IT-stödsystemet vi programmerar är fullt skalbart efter era behov och visioner.

Vissa kunder har valt att börja med ett webbaserat kundregister för att sedan lägga till ytterligare funktioner, som till exempel dokumenthantering eller tidrapportering när tiden är inne. Detta gör att on-boardingen till det nya systemet blir smidigare, man hinner lära känna systemet och funktionerna i den takt de adderas.

Mobilanpassning

Alla systemlösningar som vi programmerar är anpassade för mobil, surfplatta och dator, det är för att arbetsroller som är ute på fältet ska kunna använda systemet på bästa möjliga sätt. Ett mobilanpassat system kan anses extra viktigt för installatörer, montörer, servicepersonal eller t.ex. personal inom hemtjänsten.

Kostnadseffektivt med low-code

För att hålla nere investeringskostnaden för er som kund, och för att snabbt kunna implementera det IT-stöd eller affärssystem som ert bolag eller organisation behöver, har vi programmerat ett grundsystem som alla våra verksamhetssystem vilar på. Vi kallar det Optinet Core, de system & funktioner som täcker de flesta företagens grundbehov. Detta ingår i Optinet Core:
- Användarhantering,
- Kundregister,
- Digital signering,
- Olika säkerhetsnivåer
- Inloggning enligt GDPR-krav och koppling till mail

UTVECKLING

Genom att programmera med hjälp av Low-Code kan vi leverera kvalitativ programvara upp till 10 gånger snabbare än med äldre konventionella programmeringsmetoder.

Optinet programmerar i första hand applikationer för molnet. Detta innebär att inga program behöver installeras eller uppdateras lokalt varken i dator eller mobil.

Arbetsmetoden när vi utvecklar är agil , d.v.s. snabb och väldigt nära våra kunder. Från start av ett projekt tills att vi kan visa upp något tar det normalt sett bara ett par veckor. Om ni som kund under utvecklingsarbetet vill ha nya funktioner eller kommer på idéer välkomnar vi dessa och bygger in dem. Då vi bygger i moduler kan vi enkelt koppla på nya delar på ett redan befintligt system.

Optinet Core är en samling funktioner som vi redan byggt färdigt, bl.a. funktioner för användarhantering, säkerhetsnivåer, självregistreringsportaler, GDPR m.m. Alla dessa funktioner får ni gratis, ni betalar bara för anpassning och nya funktioner. Samtidigt innebär även detta att om någon annan kund behöver en funktion som vi beslutar oss för att lägga in i Core så får ni även denna. Vi kan kalla detta för ett ”digitalt hållbarhetsarbete”, återanvändning när det är som bäst!

Den nya Lowcode-tekniken  vi använder innebär också en lägre grad av kodande. Detta medför betydligt lägre investeringskostnader för er som kund och risken för fel minimeras. Allt för länge har branschen bara jobbat på som den alltid gjort – det är dags för en modernisering!

DRIFT

Säker drift och informationslagring i Sverige.
Optinet Core och de skräddarsydda affärssystemen vi levererar drivs på en molnplattform i vårt egna datacenter (Optinet Data).

All information finns alltså lokalt i Göteborg och ingen annanstans i världen.
Alla system byggs från grunden GDPR-anpassade vilket gör att även vård-, juridik- och finanssektorn m.fl. kan känna sig helt trygga i hur och vart deras information lagras. Informationen i systemen lagras i SQL-databaser och säkerhetskopieras varje dag, året om.

Beroende på hur er kravspecifikation ser ut kan vi anpassa lagringen med olika prestanda- och säkerhetsnivåer. Har ni känslig information och höga krav på prestanda så rekommenderar vi en egen dedikerad server i vårt datacenter.

Läs mer om Optinets datacenter här

IT-SUPPORT

Välkommen till Optinet, hur kan vi hjälpa dig?

Ett affärssystem måste fungera lika bra i verkligheten som på pappret.

Därför har vi sedan 29 års tid tillbaka hjälpt våra kunder med högkvalitativ användarsupport. Detta helt utan krångliga formulär och långa telefonköer. Vår målsättning är att alla våra kunder ska få hjälp inom en minut. Ring oss eller maila, du väljer.

Läs mer om vårt supportupplägg