OptiCare
Bokningssystem för hantering av all välfärdsteknik
Bokningssystemet är framtaget för tidsbokade installationer och uppdrag samt inventering, service och bevakning. Detta innebär att systemet hanterar all välfärdsteknik (eller trygghetsteknik) så som:
- Elektroniska lås (e-lås)
- Digitala nycklar
- Trygghetslarm
- GPS-larm
- Trygghetskameror
- Medicinrobotar och andra assisterande robotar
Att kunna säkerställa hela kedjan kring inleverans av utrustning, installation, service och återtag på ett tryggt och tidseffektivt sätt är kärnan i systemet. Systemet tjänar ofta in sig självt direkt och den normala upphandlingsmetoden är genom direktupphandling.
Systemet används idag bland annat av Göteborgs, Malmö och Jönköpings kommuner för att säkerställa hantering av denna teknik. Systemet fungerar även väl för hemtjänst samt äldreomsorg och privata vårdgivare.
Stort fokus har lagts på att inget skall falla mellan stolarna och GDPR då systemet kan hantera personuppgifter.
System är byggt i enlighet med IVO:s riktlinjer.

Systemet innehåller följande:
- Central vy för administratörer
- Mobilvy för fältpersonal (tekniker, hemtjänst, etc.)
- Klassificering av olika typer av jobb (installation, service)
- Ärendehantering för ej tidsbokade uppdrag
- Semesterhantering
- Inventering och lager
- Kalendervy
- Kundregister med kontaktpersoner och historik
- Klassificering av uppdrag (Larm, lås, telefoni)
- Funktion för borttappat material samt underlag för debitering
- Statistik och rapporter
- Tvåfaktorsautentisering (MFA)

Systemet kan byggas ut med ytterligare funktionalitet eller integreras mot andra system.
OptiCare är utvecklat för att kunna ge verksamheten hög effektivitet då kommunala resurser måste utnyttjas väl. Ett exempel är när en tekniker blir färdig med ett uppdrag mitt under arbetsdagen och snabbt ska kunna ombokas på nya uppdrag.
Exempel på ytterligare funktioner kan vara:
- E-post-notiser
- E-signering
- Och mycket mer
- Möjligheten att ta bilder för dokumentation
- Kundportal
- Tidrapportering
Vill du veta mer om bokningssystemet?
Är du intresserad av ett bokningssystem och vill veta mer om vad vi kan göra för just dig? Ta kontakt med oss så pratar vi vidare!
Hur har OptiCare hjälpt våra kunder?
Tidigare har kunderna arbetet i fler olika system som t.ex. mail och Excel där man har saknat en flödeshantering. Genom att gå från flera system till att använda bara ett program sparar dom både pengar, tid och utrustning.
Vårt bokningssystem har hjälpt våra kunder med att deras arbete blir mer säkert och att alla uppdrag blir utförda så att inget längre ”faller mellan stolarna”
Nu får dom total översikt och skapar kontroll på statistik. Detta gör att det skapar en högre trygghet både internt och externt ut mot klienter. Samt att systemet stödjer implementationen av ny välfärdsteknik.

Helene Gartzell som sitter och arbetar i OptiCare
Innan Optinet hade vi svårt att bevaka våra ärenden, allt hanterades på papper. Efter att vi införde Optinet så har vi fått mer struktur och kan följa varje ärende tills det är avslutat.
Tidigare hade våra tekniker med sig papper på sina ärenden, men med Optinet i varje teknikers mobiltelefon blir det mer lättöverskådligt och högre sekretess.
Helene Gartzell, bokningsansvarig tekniker
Erat bokningssystem är grymt!
Sebastian Brander, Tekniker
Trygghetsjouren
Göteborgs stad
Jag har nu arbetat i ert fantastiska program i några dagar. Det är verkligen lättarbetat och lätt att förstå.
Ni gör ett lysande jobb!
Angelica Skarpås
Larmcentralen
Malmö stad
Senaste uppdateringarna för OptiCare
Se det senaste versionsnyheterna ifrån systemet.